Qianshou Guan Yin
AVALOKITESHVARA is de belichaming van de compassie van alle Boeddha's en wordt door het Tibetaanse volk beschouwd als de hoeder van Tibet. Avalokiteshvara wordt het meest afgebeeld in een witte kleur maar soms in het rood. Het beeld symboliseert zijn gepassioneerde bezorgdheid over de mensheid. Hij is een van de acht Bodhisattva's en een van de twee belangrijkste Bodhisattva's van Amitabha. Hij is een van de drie beschermers van alle wezens, uit de Padma of Lotus familie. Door het delen van het lijden van de mensheid, positioneert hij zichzelf om hen te helpen die in nood verkeren en wordt hij beschouwd als een verlosser. Juichimon is een vertaling van het Sanskriet-woord eka-dasa-mukha (ekadasa = 11; mukha = gezicht). De elf hoofden, min twee, tonen alle emoties die een mens kan hebben, van blij tot boos, van verdrietig tot gelijkmoedig. Vaak is het beeld dat onderaan in het midden staat een afbeelding van Amitabha Boeddha. De betekenis is dat we doorheen alle stadia van het menselijke leven uiteindelijk aankomen bij boeddhaschap.
Het verhaal van Avalokiteshvara:
Op een gegeven moment was Avalokiteshvara zeer teleurgesteld toen hij zich realiseerde dat hij slechts een klein aantal wezens had kunnen helpen uit hun ellende en hij schreeuwde uit: "Wat heeft het voor zin? Ik kan niks voor hen doen, Het is beter voor me om zelf gelukkig en vredig te zijn." Als resultaat van deze uitroep, splitste zijn hoofd zich in tien stukken en zijn lichaam in duizend delen, hem vervullend met ondraaglijke pijn. Amithaba, zijn spirituele vader, verscheen onmiddellijk aan hem en herstelde zijn gebroken lichaam, door zijn kapotte vlees te transformeren in duizend handen en tien gezichten die hij bekroonde met een extra gezicht; dat van hemzelf.
Zijn 1000 duizend gewapende vorm heeft elf hoofden met drie niveaus afnemend in grootte met zijn gezicht naar buiten aan beide zijden. Het vertegenwoordigt zijn aldoordringende blik. Het is het toornige hoofd van de Bodhisattva of Power, Vajrapani, waarvan de niet aflatende dynamische kracht en macht van Avalokitesvara in het voordeel van alle wezens helpt via de hoofden.
Vajrapani’s hoofd is gekroond met die van Boeddha Amitaba, de heer van de Lotus-familie van wie Avalokitesvara een emanatie is. De 1000 armen vertegenwoordigen het uiterlijk van 1.000 Boeddha's tijdens de Eon van licht, middels hij via mededogen, wezens van de duisternis van de onwetendheid en waan, in het licht van het grote ontwaken begeleiden zal.
Hij symboliseert hiermee oneindig mededogen (Karuna) voor zijn weigering van nirvana, die hij in eerste instantie egoïstisch wilde accepteren maar in plaats daarvan koos om te reincarneren zodat hij de mensheid kon helpen.
De Dalai Lama en de Karmapa worden beschouwd als de levende uitingen van Avalokiteshvara. De vormen van Avalokiteshvara zijn Padmapani Lokeshvara, Amoghpasa Lokeshvara, Sadakshary Lokeshvara, Harihariharihari Vahan Lokeshvara, Sristikanta Lokeshvara, Rakta Aryavalokiteshvara, Loknath Lokeshvara en een gewapende Sahasrabhuja Lokeshvara.
In China is Avalokiteshvara vrouwelijk en heet zij Kwan Yin. Dit beeld vertegenwoordigd dan ook Kwan Yin. Het is bijzonder daar je het niet vaak tegenkomt.
Afmetingen beeld hxbxd: 28 x 16 x 7,5 cm.
Gewicht: 1465 gram!
Materiaal: Resin (gemalen steen, o.a. graniet, marmer, soapstone) wat wordt vermengd met een vloeibare kunsthars.